
"Nytida är generösa med utbildningar"
Feben Goitom är utbildad undersköterska med många års erfarenhet som boendestödjare. Hon hade läst socialpedagogik för att utvecklas och kunna ta nästa steg, när möjligheten att ta rollen som stödpedagog dök upp.
- Min uppgift är att implementera Nytidas ramverk för pedagogik och följa upp hur de olika verktygen används i verksamheten. Jag introducerar även nya medarbetare och omsorgstagare i Vår värld, ramverket, visionen och värdegrunden. Jag hjälper till med genomförandeplaner och när det är brukarundersökningar. Sen jobbar jag fortsatt som boendestödjare och det är jättebra för relationen med och kunskapen kring våra omsorgstagare och själv se hur verktygen fungerar i praktiken.
- Det finns ett färdigt material som förenar oss alla i Nytida. Det ska vara tydliga rutiner och det ska konkret. Det får vi med ramverket. Ramverket är till för att stötta och hjälpa verksamheten och kan även anpassas efter behoven hos målgruppen.
Att samarbeta med Nytidas kvalitetsutvecklare och andra stödpedagoger är en nyckel i jobbet.
- En gång i månaden träffas vi ett team av stödpedagoger för att utbyta erfarenheter och kunskaper. Det tar jag sedan med tillbaka till personalgruppen. Sen spelar det ingen roll hur mycket kunskap man har om man inte kan förmedla det. Man måste ha ett ”känn” när det kommer till omsorgstagarna och medarbetare, det är ett arbete vi gör tillsammans och det går inte att bara komma med direktiv. Även om man inte är chef så behöver man kunna leda.
-Jag tycker Nytida kännetecknas av att alla är väldigt lyhörda. Det gäller chefer, kvalitetsutvecklare, stödpedagoger och andra jag samarbetar med. Nytida är generösa med utbildningar, att vi har Lära är en stor förmån. När vi har efterfrågat ny kunskap och utbildningar har vi fått det, Nytida satsar på sina medarbetare och man vill skapa förutsättningar för utveckling. Det bästa med att vara stödpedagog på Nytida är ramverket för pedagogik. Ju mer jag själv lär mig om ramverket så inser jag hur betydelsefullt det är.
Feben Goitom, stödpedagog

"Det bästa var ansvaret för den pedagogiska utvecklingen"
Johan Lindeberg har lång och gedigen erfarenhet inom omsorgen. Han började på Solhagagruppen, som numer är en del av Nytida, 2010. I dag arbetar han som verksamhetschef för ett serviceboende och två gruppbostäder. I arbetet möter han både människor med en förvärvad hjärnskada och andra som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Johan är också en av de första i landet som läste till stödpedagog.
-Vi var andra kullen. När jag sen började jobba på kommunen fanns det ingen färdig befattningsbeskrivning så den fick jag vara med och bygga upp och forma hur rollen skulle se ut, säger Johan.
-Jag tyckte att det bästa med att jobba som stödpedagog var det ansvar jag hade för den pedagogiska utvecklingen på arbetsplatsen, där man tillsammans med personalgruppen ser till att skapa de bästa förutsättningar för den enskilde att få en bra verksamhet och möjlighet att utvecklas. Jobbet är dynamiskt och det är en bred roll.
Johan liknar rollen med att vara som spindeln i nätet och betonar att det som stödpedagog är viktigt att jobba såväl med det strategiska och administrativa som ute i verksamheten tillsammans med personal och omsorgstagare. Stödpedagogen ska vara ett gott föredöme och en förebild för andra som leder genom exempel.
- Jag kan inte göra en pedagogisk plan från mitt kontor. Det är viktigt att man integrerar sig och jobbar nära personalgruppen. Det är viktigt att ha förståelse för den enskilde och dennes förutsättningar och intressen. Då måste man träffa och lära känna personen. En bra stödpedagog är nyfiken och har på sig detektivglasögonen, har ett salutogent förhållningssätt och ser det friska, det fungerande. Samtidigt behövs bred kunskap om olika funktionsnedsättningar och diagnoser. Stödpedagogen ska omvärldsbevaka och kunna implementera nya metoder och arbetssätt.
-Som chef så vet jag vilka kunskaper stödpedagoger besitter och i men drömorganisation har alla en stödpedagog i verksamheten som kan säkerställa att Nytidas ramverk för pedagogik är levande och följs i det dagliga arbetet. Har vi den röda tråden så har vi också väldigt bra förutsättningar att jobba mot vår vision – att göra världen lite bättre en människa i taget.
-Det bästa med mitt jobb och med Nytida är gemenskapen. Det är ett stort företag och man kan tänka att det är långa beslutsvägar, men jag upplever det inte så, man har ett brett nätverk med goda och nära relationer. Jag har fantastiska chefskollegor och det finns mycket stödfunktioner. Vi är en lärande organisation som hela tiden följer upp, utvärderar och utvecklar vårt arbete. Vi har ett smörgåsbord i vår utbildningsorganisation Lära som ger goda förutsättningar för oss att kompetensutvecklas och implementera i verksamheten, vilket jag upplever skiljer sig från många andra arbetsplatser.
Johan Lindeberg